wachten...

Succes

→ Winkelwagen bijgewerkt

Info

→ Winkelwagen bijgewerkt

Succes

E-mail verzonden!

Fout

E-mail niet verzonden!

Fout

Artikel niet meer op voorraad!

Fout

Succes

Succes

Fout

Commissies

SIB draait dankzij commissies. Van inhoudelijke tot gezelligheidsactiviteiten, van Ledenweekenden tot de Grote Reis en van het Lustrum tot de Atlas, het zou allemaal niet mogelijk zijn zonder de commissies die het bestuur ondersteunen. Er zijn vele commissies waar leden hun organisatorische talenten kunnen inzetten voor de vereniging.

Regelmatig is de commissaris Intern op zoek naar mensen die een commissie willen doen. Wil jij meer informatie over een commissie of heb je interesse? Neem contact op met het bestuur tijdens een activiteit, op het hok of stuur een e-mail naar bestuur@sibleiden.nl. Je kan natuurlijk ook meteen een e-mail sturen met je motivatie en welke commissie(s) je graag wilt doen! Voor de meeste commissies is geen ervaring nodig.


Commissies

De nieuwe Brusselreiscommissie wordt op de beleids-ALV ingehamerd.

Als Studentenvereniging voor Internationale Betrekkingen is een bezoek aan de hoofdstad van de Europese Unie uiteraard onontkomelijk. Als centrum van de Europese samenwerking is Brussel razend interessant om te bezoeken. Daarom organiseert de SIB voor haar eerstejaarsleden ieder jaar een reis van drie dagen naar deze belangrijke stad, waarbij bezoeken aan het Europees Parlement, De Europese Commissie en aan verschillende partijen en lobbykantoren op het programma staan. De Brusselreiscommissie is verantwoordelijk voor de organisatie van deze reis, en zorgt voor de treinreis, het verblijf in het hostel en de afspraken met instanties. De reis vindt normaalgesproken in het voorjaar plaats.

De nieuwe Commissie Inhoudelijke Activiteiten zal op de beleids-ALV worden ingehamerd.

De Commissie Inhoudelijke Activiteiten (CIA) organiseert grotere inhoudelijke activiteiten voor de vereniging. Hierbij kan je denken aan debatten, fora en het symposium. Dit gebeurt in samenwerking met de Commissaris Extern-I. In concreto betekent dit dat zij het thema vaststellen en de stellingen bedenken, alsmede dat de commissie verantwoordelijk is voor het aanschrijven van interessante sprekers voor de activiteiten. Dit is bij uitstek een commissie waar je je belangstelling en nieuwsgierigheid voor de wereld om je heen in kunt uiten.

De nieuwe Eerstejaarscommissie zal op de beleids-ALV worden ingehamerd.

De Eerstejaarscommissie is er speciaal om nieuwe leden kennis te laten maken met het commissiewerk. De commissie bestaat alleen uit eerstejaars en is verantwoordelijk voor verschillende kleine activiteiten, zoals SIBterklaas en de Kerstborrel. Deze commissie biedt eerstejaars de uitgelezen kans om hun organisatorische vermogen te ontdekken en kennis te laten maken met het uitgebreide commissiewerk dat de SIB te bieden heeft.

De nieuwe EL CID-commissie zal op de halfjaars-ALV worden ingehamerd.


De EL CID-commissie zorgt ervoor dat de SIB tijdens de introductieweek nieuwe leden binnenhaalt en dat alle nieuwe studenten weten waar de SIB voor staat. De belangrijkste taak is natuurlijk het maken van een leuk programma voor de EL CID-week, met diverse activiteiten zoals een grote inhoudelijke activiteit (deze wordt door de CIA verzorgt), leuke thema's en allerlei borrels. Bij het maken van dit programma is er veel vrijheid waardoor het programma over de jaren veranderd. Het promoten van de SIB op informatiemarkten, het welkom heten van EL CID-deelnemers en andere geïnteresseerden bij café de Uyl van Hoogland en het inschrijven van nieuwe leden zijn andere zaken waar de commissie zich mee bezig houdt.

De nieuwe Formatiecommissie wordt op de beleids-ALV ingehamerd.

Een studentenvereniging houdt zichzelf niet draaiende, en datzelfde geldt ook voor de SIB. Het bestuur doet dit en daarom wordt ieder jaar een nieuw bestuur geformeerd en hiervoor zorgt de Formatiecommissie. Samen met het bestuur enthousiasmeren zij leden voor een bestuursjaar en verstrekken zij informatie over de verschillende bestuursfuncties, bijvoorbeeld op bestuursinteresseborrels. Daarnaast draagt de commissie zorg voor de sollicitatieprocedure en houdt de gesprekken met de sollicitanten, waarna zij een kandidaatsbestuur voordragen aan de Algemene Ledenvergadering (ALV).


Leden: Sebas Voskens (voorzitter), Marieke Kreuze (secretaris), Olaf Leeuwis (penningmeester), Kevin Huijgen en Virginia Overduin (algemene leden).

De Grote Reiscommissie organiseert ieder jaar een Grote Reis naar een bestemming buiten Europa. In het verleden zijn onder andere Tanzania, Thailand en Indonesië aangedaan. Iedere zomer gaan zo'n gaan twintig SIB-leden twee à drie weken op bezoek bij allerlei instanties, musea en andere belangrijke hoogtepunten. In 2017 is SIB-Leiden afgereisd naar de Verenigde Staten, om een te bezoek brengen aan Washington D.C. en New York, waar onder andere het Witte Huis en de Verenigde Naties zijn bezocht, maar ook allerlei minder bekende maar niet minder belangrijke instanties.

De reis duurt meestal ongeveer twee weken en vindt plaats rond eind juni tot en met midden juli. De commissie heeft veel vrijheid in het kiezen van een bestemming, maar moet dit altijd met het bestuur overleggen. Deze commissie is perfect wanneer je al een commissie hebt gedaan en nu een commissie wilt doen die iets meer uitdaging biedt. Verder is deze commissie perfect voor reislustige leden.

WhatsApp Image 2017-07-09 at 12.04.09.jp

De nieuwe Introductiecommissie zal op de halfjaars-ALV worden ingehamerd.

De Introductiecommissie heeft de nobele taak om alle vragen te beantwoorden van eerstejaars en ze kennis te laten maken met de SIB, haar leden, haar activiteiten en haar commissies. Dit gebeurt door middel van de Introductieperiode in september, waarbij de Introductiecommissie verantwoordelijk is voor de organisatie en het verloop van deze periode. Vier weken lang worden verschillende activiteiten georganiseerd voor eerstejaars, zoals het eten met de mentorgroep, kennismaking met de verschillende commissies en disputen, een Introductielezing en de inauguratie. Aan het eind van de Introductieperiode vindt het Introductieweekend plaats. Ook dit organiseert de commissie het jaarlijkse introductieweekend, waar de eerstejaars elkaar nog beter kunnen leren kennen.

In verband met het XIVe lustrum is er komend jaar geen jaarboekcommissie. In plaats van een jaarboek maakt de Lustrumalmanakcommissie een almanak.

Over 50 jaar ben je in een nostalgische bui, waarin je terug denkt aan je studententijd en voornamelijk alle uren die je aan SIB hebt besteed en de vrienden die je hier hebt gemaakt. Dan wil je natuurlijk even lezen over de avonturen die je hebt beleefd. Misschien wil je zelfs wel even de naam opzoeken van je 'crush' uit die tijd. Om dit te doen en op te scheppen bij je kinderen en kleinkinderen (of gewoon vrienden) heb je een jaarboek nodig.

Het jaarboek is een overzicht worden van alles wat zich het afgelopen jaar rondom onze vereniging heeft afgespeeld. Daarnaast bevat dit prachtige werk een smoelenboek. Een jaarboek moet daarom natuurlijk in ieders boekenkast te vinden zijn. Normaliter wordt ieder jaar een jaarboek uitgegeven, maar in verband met het lustrumjaar wordt in 2017-2018 een almanak uitgegeven in plaats van een jaarboek.

De Kleine Reiscommissie organiseert ieder jaar een reis binnen Europa. Deze reis is open voor alle SIB-leden en vindt in het najaar plaats. Zo'n twintig deelnemers bezoeken een week lang diverse instanties, maar uiteraard is er ook tijd voor cultuur en de lokale culinaire hoogtepunten. In het verleden is de reis naar onder andere Moskou, Berlijn, Warschau-Krakau en Lissabon gegaan.

In verband met het XIVe lustrum, zal er in 2017 geen Kleine Reis plaatsvinden.

De nieuwe Ledenweekendcommissie wordt op de beleids-ALV ingehamerd.

De Ledenweekendcommissie organiseert in het voorjaar een weekend voor alle SIB-leden. Tijdens dit weekend staan gezelligheid en ledenbinding centraal. De commissie zorgt ten eerste voor een toplocatie, het liefst zo dicht mogelijk bij het strand of bos, en ten tweede voor geniale activiteiten gedurende het weekend. Voorzien van voldoende drank en eten worden allerlei activiteiten georganiseerd en iedere dag wordt afgesloten met een feest tot in de late uurtjes. Het Ledenweekend vindt normaliter in het voorjaar plaats.


De nieuwe Spaßcie zal op de beleids-ALV worden ingehamerd.

Naast alle inhoudelijke activiteiten is er binnen de SIB ook tijd voor ontspanning en gezelligheid. De Spaßcie is de commissie die deze taak op zich heeft genomen. Feesten, filmavonden en borrels, alles is mogelijk! Elk jaar zijn er twee vaste activiteiten die de commissie organiseert. Dit zijn de nieuwjaarsborrel en de barbecue aan het eind van het jaar. Hiernaast organiseert de Spaßcie nog vele andere activiteiten. Een commissie dus die locaties regelt, happen bestelt, kroegen inricht en natuurlijk winkelwagentjes met bier over het Rapenburg sleept.

De nieuwe Acquisitiecommissie zal op de beleids-ALV worden ingehamerd.

Voor niets komt de zon de op! En om activiteiten haalbaar en betaalbaar te houden voor onze leden is geld nodig. De Acquisitiecommissie heeft de uitdagende taak sponsoring en subsidies voor de verenigingsactiviteiten binnen te halen. Onder leiding van de commissaris PR & Acquisitie schrijft de commissie sponsors aan en gaat op pad om bedrijven, ondernemers en subsidieverstrekkers te bezoeken.

Leden: Rinske van Berkum (voorzitter), Kristel Broeckx, Bart Fase, Cheryl van Leeuwen, Maaike Nederend en Jeroen Florisse (algemene leden).

De Archiefcommissie zorgt dat de vele bestanden die belangrijk zijn voor de vereniging bewaard blijven voor toekomstige generaties. De commissie bestaat meestal uit de secretaris en oud-secretarissen, maar ook andere leden met een interesse voor de geschiedenis van SIB-Leiden kunnen in de commissie.

De nieuwe Commissie Vormgeving en Promotie zal op de beleids-ALV worden ingehamerd.

De Commissie Vormgeving en Promotie (CVP) is een bestuurscommissie. Dit houdt in dat ze het bestuur ondersteunt in haar taken. De leden van deze commissie zorgen voor het verschijnen en verspreiden van promotiemateriaal, nieuwe artikelen voor de SIB-shop en ondersteunt de commissaris PR & Acquisitie waar nodig. In het verleden hielpen zij ook bij de vormgeving van het verenigingsblad, de Atlas.

Leden: Peter te Beest, Alex Bakker en Shai Reches (algemene leden).

Voor de Kascommissie is het de taak om de boekhouding van de penningmeester te controleren, en om de voorraad en de kas te tellen. Dit wordt drie of vier keer per jaar gedaan. Daarnaast moet de Kascommissie op de wissel-ALV verslag uitbrengen over het werk van de penningmeester, en moet de kascommissie de jaarrekening goedkeuren. De Kascommissie bestaat uit drie leden, in principe oud-penningmeesters.

Leden: Shai Reches (voorzitter), Mienke Zwemstra (secretaris), Ype van der Meer (penningmeester) en Eline den Otter (algemeen lid).

De lustrumalmanak kan je bestellen door dit formulier in te vullen en per e-mail of post op te sturen naar het bestuur.

Normaliter geeft de SIB ieder jaar een jaarboek uit. Echter, eens in de vijf jaar, wanneer een nieuw lustrum van SIB-Leiden zich aandient, geeft de SIB een lustrumalmanak uit. Dit prachtige boekwerk is een wat uitgebreidere versie van het jaarboek, met een overzicht van de afgelopen vijf jaren maar ook met een uitgebreidere geschiedenis van de SIB. De Lustrumalmanakcommissie werkt, zoals de naam al zegt, tijdens het lustrumjaar aan een almanak met alle gebeurtenissen van de afgelopen 5 jaar samengevat. Ze zijn vrij in het thema, de vormgeving en wat ze precies in de almanak zetten.

Lustrumalmanakcommissie foto.jpg


Leden: Thamar Pieffers (voorzitter), Aynur Hasanzadeh (secretaris), Max Nieuwenhout (penningmeester), Jeroen Moors, Dilara Keserlioğlu en Marc van der Ham (algemene leden).

De Lustrumcommissie organiseert onder andere het gala aan het einde van het lustrumjaar. Daarnaast organiseren zij nog veel meer spectaculaire en feestelijke activiteiten. Het is feest, dus de activiteiten mogen groots en bijzonder zijn. Om het XIVe lustrum van SIB-Leiden goed te vieren, worden allerlei plannen gesmeed, dus houdt de website en Facebookpagina van SIB-Leiden goed in de gaten!

IMG-20170714-WA0009.jpg

Leden: Eline den Otter (voorzitter), Esmee van Meer (secretaris), Arend van Vuren (penningmeester), Sophie Swart, Lars Nieuwerf en Philip Geurts (algemene leden).

De Lustrumcongrescommissie organiseert tijdens het lustrumjaar een groot congres. Hierin hebben ze veel vrijheid in de keuze voor het onderwerp, de locatie en de sprekers. De commissie wordt rond oktober in het jaar voor het lustrum geïnstalleerd. Op 24 november 2017 vindt het lustrumcongres plaats, een van de hoogtepunten van het XIVe lustrum van SIB-Leiden.

Voor meer informatie over het lustrum ga naar www.sibleidenlustrum.nl.

LCC 2017.jpeg

Hoofdredactie: Esmee van Meer
Eindredactie: Colin Koelewijn, David Naus, Laura van Dijk, Thijs Voets en Ype van der Meer.
Vormgeving: Max Nieuwenhout, Ype van der Meer en Laura van Dijk.
Redacteuren: ChiHo Yip, Colin Koelewijn, David Naus, Jan Mostert, Larissa Schulte Nordholt, Lars Nieuwerf, Laura van Dijk, Mark Ouwekerk, Thijs Voets, Ybo Buruma, Manola Ruff en Ype van der Meer.

De Atlas is het ledenblad van SIB-Leiden. Drie keer per jaar komt er een nieuwe editie uit, met steeds een ander thema. Zo zijn onderwerpen als democratie, eilandstaten, de Europese Unie, sociale bewegingen en vooruitgang afgelopen jaar de revue gepasseerd. De redactie schrijft het leeuwendeel aan achtergrondartikelen, columns, interviews, opiniestukken en andersoortige artikelen, maar ook overige SIB-leden, hoogleraren en andere externen laten hun mening horen als gastschrijver.

Als je contact met de Atlas op wilt nemen, kan je e-mailen naar sibatlas@gmail.com.

Leden: Arend van Vuren, Cheryl van leeuwen en Shai Reches (algemene leden).

De Raad van Advies (RvA) is het orgaan binnen de vereniging dat gevraagd en ongevraagd advies uitbrengt aan het bestuur, commissies of de ALV. De leden zitten normaliter twee jaar in de RvA en behoren, volgens de Statuten, “ervaren leden" te zijn. Mocht je een vraag hebben over de RvA, over waar die nu eigenlijk mee bezig is of over iets binnen een commissie, dan kan je een RvA'er natuurlijk een keer op een activiteit aanspreken.